آخرین مطالب سایت

شبکه‌های اجتماعی

به دنبال کنندگان ما در اینستاگرام بپیوندید

فالو

از طریق لینکدین با ما در ارتباط باشید

کلیک

حقوق مالکیت های معنوی و اوضاع تجاری

حقوق مالکیت فکری

ایران کشوری است در حال صنعتی شدن، تعاملات فراوان بین المللی ایران در حوزه اقتصاد، صادرات کالا و به خصوص حرکت به سوی محصولات دانش بنیان و شرکت­‌های تکنیک پایه، همگی راهی است برای آینده کشور که انتخاب شده‌­اند.

این حرکت اما تنها جنبه فنی و علمی ندارد، تغییر شکل زندگی ایرانیان در سالیان گذشته تغییری همه جانبه بوده است که هم باید در مورد مبانی و بنیادهای ارزشی آن تامل نمود و هم از استلزامات و تاثیرش بر سایر نظام­‌های اجتماعی پرسید. نظام حقوقی یکی از نظام­‌های مهم و موثر در این حرکت است.

یکی از مهم­ترین بحث‌­های حقوقی که در سالیان اخیر در ارتباط با تحولات صنعتی و فکری ایران مطرح شده است، بحث حقوق مالکیت­‌های فکری و امری چون اختراعات، خلاقیت­‌های هنری و به خصوص صنعتی است.

توجه به تاریخ تحولات صنعتی و تجاری در جهان نشان می­‌دهد که تحولات حقوقی ثبت اختراعات صنعتی نقش بسیار مهمی در تحولات اقتصادی و تجاری داشته‌­اند و عملا موجب جهش­‌های ناگهانی پول و انگیزه­ در جهان سرمایه­‌داری بوده‌­اند.

آیا ایران نبز باید به سوی انحصار در این حوزه­‌ها برود؟

آیا باید به قواعد بین­‌الملل همچون کنوانسیون برن بپیوندد؟

آیا حکمرانی و وضعیت مدیریت این حوزه در حال حاضر درست است؟

سازمان­‌های متولی ثبت اختراعات و دفاع از حقوق معنوی چگونه عمل می­کنند؟

آیا ایران از طریق تثبیت این حقوق می­‌تواند منافع بیشتری را جذب نماید؟

چرا تا کنون اقدامی جدی و در خور در این حوزه اتفاق نیفتاده است؟

این پرسش‌­ها علاوه بر ابعاد فنی و حقوقی، ابعادی فکری و اندیشه‌­ای نیز دارند که در قسمت چهارم از فصل شانزدهم برنامه تلویزیونی زاویه، با حضور دکتر امیرحسین برنایی «مدیرعامل شرکت ایده سازان عصر آفتاب» و دکتر محمود حکمت‌نیا «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» مورد بحث و تامل قرار گرفته است.

 

جهت مشاهده ویدئو کامل این گفتگو بر روی لینک زیر کلیک کنید.

حقوق مالکیت‌های معنوی موضوع مورد بحث در برنامه زاویه

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*