آخرین مطالب سایت

شبکه‌های اجتماعی

به دنبال کنندگان ما در اینستاگرام بپیوندید

فالو

از طریق لینکدین با ما در ارتباط باشید

کلیک

برگزاری کارگاه سه روزه آموزش جامع ثبت اختراع در وزارت دادگستری

برگزاری کارگاه سه روزه آموزش جامع ثبت اختراع در وزارت دادگستری

به نقل از کانون پتنت ایران، در روزهای هجدهم، نوزدهم و بیست‌ودوم شهریور‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «آموزش جامع پتنت»، در محل وزارت دادگستری برگزار گردید. در این کارگاه سه روزه، بیش از دوازده نفر از مدیران و کارکنان معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری و همچنین نمایندگان ۹ دستگاه عضو شورای سیاست‌گذاری ملی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت فکری، حضور داشتند. شایان ذکر است که این کارگاه، نظر به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، با رعایت فاصله اجتماعی و در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر «امیرحسین برنایی»، مدرس کانون پتنت ایران و مدیر عامل شرکت ایده سازان عصر آفتاب، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اظهار داشت: «ضروری است که فرهنگ احترام و حمایت از حقوق مالکیت فکری، از جمله حق اختراع، در میان کنشگران هر دو بخش دولتی و غیردولتی نهادینه شود. استمرار در برگزاری چنین کارگاه‌هایی، در دستگاهی همچون وزارت دادگستری که محل استقرار شورای سیاست‌گذاری مالکیت فکری و بالتبع مکان گردهمایی دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تبادل‌نظر در این حوزه است، می‌تواند به اشاعه فرهنگ حمایت از حق اختراع کمک نماید.»

این کارگاه تئوری-عملی، با هدف آشنایی حضار با ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور آقایان دکتر «محمود حکمت‌نیا»، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری و دکتر «محمدصادق آزمندیان»، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، دانش سنتی و منابع ژنتیک و شماری از کارشناسان آن وزارتخانه برگزار گردید.

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل مبانی ثبت اختراع، آسیب‌شناسی نظام ثبت اختراع در ایران و شرایط ثبت اختراع بود. در روز دوم نیز، به موضوع شرایط ثبت اختراع با تمرکز بر قوانین و مقررات موجود درحوزه حمایت از مالکیت صنعتی پرداخته شد. روز سوم، در قالب کارگاهی عملی ادامه یافت که بر تنظیم تقاضانامه ثبت اختراع، توصیف، ادعانامه و شیوه جستجوی اطلاعات پتنت‌ها تمرکز داشت. گفتنی است که عناوین مطرح در این کارگاه سه روزه، توسط مدرسان محترم کانون پتنت ایران، دکتر «امیرحسین برنایی» و دکتر «مهرداد خانلرخانی» ارائه گردید.

لزوم آموزش و ترویج در حوزه مالکیت فکری در کشور و افزایش سطح آگاهی نسبت به فلسفه و مبانی نظام حمایت از حقوق مالکیت فکری، از جمله ثبت اختراع، یکی از موارد مطرح در این کارگاه بود. از یک ‌سو، این فلسفه و مبانی آن، باید برای کنشگران مالکیت فکری، اعم از دولتی و غیردولتی، تبیین گردیده و از سوی ‌دیگر، نظام اجرایی مالکیت فکری در کشور، باید با توجه به آن مبانی، طراحی و سامان‌بندی شود. در همین راستا، قوانین مرتبط با ثبت اختراع در ایران، در حال تجدید نظر بوده و در طرح قانون جدید حمایت از مالکیت صنعتی، گام‌های قابل ‌توجهی برای ارتقای نظام ثبت اختراع در کشور برداشته شده است. البته هنوز هم مسائلی در طرح مذکور نیازمند بررسی و رایزنی بوده تا شرایط ماهوی و رسمی ثبت اختراع و نظام اجرایی ثبت اختراع در کنار یکدیگر، مطابق واقعیت‌ها و وضعیت کنونی کشور و همچنین استانداردهای بین‌المللی ارتقاء یابند.

تنظیم تقاضانامه ثبت اختراع و نکات ظریف و دقیقی که برای این کار بایستی در نظر گرفته شود، از دیگر نقاط تمرکز این کارگاه بود. در این خصوص، اشاره شد که در اکثر کشورهای دنیا، برای این مرحله از فرآیند ثبت اختراع، وکلای ثبت اختراع وجود دارند و شایسته است که در کشور ما نیز برای تربیت چنین وکلایی اقدامات لازم صورت پذیرد.

از دیگر نکات مطرح، معرفی خدمات کانون پتنت ایران بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری وبینارهایی تحت عنوان سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، حمایت از ثبت اختراع در ادارات معتبر ثبت اختراع دنیا، ثبت تقاضانامه «PCT»، حمایت از تشکیل دفاتر همکار کانون پتنت در مراکز نوآور و … اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مباحث ارائه شده، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت و مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از آشنایی قابل قبولی با مبانی و فرآیند ثبت اختراع در نتیجه کارگاه برگزار شده بود و حاضرین خواهان ادامه چنین کارگاه‌هایی بودند. همچنین برخی از حضار، درخواست داشتند که در خلال موضوعات آموزشی، به برخی پرونده‌های در حال ‌رسیدگی یا مختومه شده در دادگاه‌های داخلی نیز پرداخته شود.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*